Veelgestelde vragen

Algemeen

De DoelgroepShop is de online shop van Cendris (100% dochter van PostNL), waar u op zoek kunt gaan naar contactgegevens van de door u gewenste doelgroep. In de DoelgroepShop kunt u doelgroepen op maat samenstellen voor direct marketing, telemarketing- of marktonderzoeksdoeleinden. In de DoelgroepShop kunt u tellen, selecteren en bestellen. De DoelgroepShop is met ruim 7,4 miljoen consumentenadressen en ruim 1,4 miljoen zakelijke adressen de grootste aanbieder van doelgroepcontactgegevens in Nederland.

Cendris, 100% dochter van PostNL, is dé expert in resultaatgerichte communicatie. Wij helpen u uw prospects te bereiken via verschillende kanalen, zoals direct mail, huis-aan-huis, telefonisch, e-mail en social media. Wij hebben de kennis en inzichten verzameld om resultaatgerichter te communiceren en bieden ondersteuning in realisatie van communicatietrajecten en campagnes. Wij bieden een breed portfolio aan oplossingen op het gebied van doelgroepinformatie, datakwaliteit, marketing intelligence, campagnemanagement en contactcenter services. Een deel van onze producten op het gebied van doelgroepadressen, kunt u online bestellen, via www.doelgroepshop.nl. Voor alle andere vragen en opossingen kunt u telefonisch contact met ons opnemen op telefoonnummer 088-23 63 747.

Met de DoelgroepShop heeft u zeer snel (binnen één uur), makkelijk (in een aantal heldere stappen) en tegen een aantrekkelijk tarief een betrouwbaar doelgroepbestand op maat.

Als basis gebruiken wij het afgiftepuntenbestand van PostNL. In dit bestand staan feitelijk alle adressen in Nederland (woningen en bedrijven). Wij verrijken deze adressen continu met kwalitatieve kenmerken. Bij consumenten bijvoorbeeld met naam, leeftijd- en inkomensklasse, opleidingsniveau, levensfase en type woning. En bij bedrijven met bijvoorbeeld branche, rechtsvorm, aantal werknemers en contactpersonen.

Het verrijken van de adressen doen we door eigen onderzoek en door samenwerking met gerenommeerde partners. Hierdoor hebben we het meest actuele en complete adressenbestand van Nederland.

Eens per week wordt een update van alle gegevens verwerkt.

Kiest u voor de DoelgroepShop, dan kiest u voor kwaliteit. Onze bestanden worden continu onderhouden en gecontroleerd, via uiteenlopende databronnen. Op deze manier bent u verzekerd van de meest actuele, correcte en complete gegevens van héél Nederland. Particulier en zakelijk. Ondanks dat wij onze uiterste best doen om onze bestanden zo actueel mogelijk te houden, kunnen er inmiddels gegevens gewijzigd zijn, die nog niet bij ons bekend zijn. Bij het versturen van een Direct Mail actie, dient u rekening te houden met een retourpercentage van circa 2%. Op retouren bieden we u een zogenaamde kwaliteitsgarantie. Dit betekent dat u in aanmerking komt voor een vergoeding op retouren. De informatie vanuit de door u ingezonden retouren helpt ons om onze databestanden weer verder up to date te brengen. Zo werken wij dagelijks aan het verbeteren van de kwaliteit van onze gegevens.

Respect voor privacy en het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens zijn voor ons van essentieel belang. Wij leveren daarom alleen contactgegevens van personen die hebben aangegeven: “mijn gegevens mogen gebruikt en/of doorgeleverd worden aan derden”. Verder worden alle adressen continu gecheckt met het Postfilter en het Nationaal Overledenen Register (zie voor beiden www.postfilter.nl)

Cendris, 100% dochter van PostNL, is lid van de DDMA (de brancheverenging voor dialoogmarketing) en in het bezit van het DDMA Privacy Waarborg. Dit is het keurmerk voor bedrijven die maximaal zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Bedrijven met dit keurmerk confirmeren zich aan regels en procedures die verder gaan dan de wettelijke verplichtingen.
De privacyverklaring van de DoelgroepShop vindt u onderaan de webpagina. Daar vindt u ook de Disclaimer en de Algemene Voorwaarden.

Ja, wij kunnen u ook helpen met het bereiken van uw doelgroepen per e-mail. E-mail adressen mogen echter niet uitgeleverd worden (vanwege de opt-in regeling) en er gelden andere selectiecriteria op e-mail adressen. Het is wel mogelijk om namens u een e-mail campagne te voeren. Wilt u hier meer informatie over hebben, dan kunt u contact met ons opnemen via 088-23 63 963.

De data mag alleen ingezet worden voor (direct) marketing, sales en marktonderzoek.

Nee. Alleen de respons die u op uw actie ontvangt mag u (eventueel inclusief kenmerken) in uw database opslaan. De overige contactgegevens moeten na gebruik vernietigd worden. In de geleverde data kunnen een aantal controleadressen zitten.

De data wordt aan u geleverd voor eenmalig gebruik. Dat wil zeggen dat u eenmalig een campagne mag doen op de geleverde data, binnen 1 maand na besteldatum. De geleverde data moeten na het eenmalig gebruik vernietigd worden. Alleen de respons op uw actie mag u opslaan in uw database. De geleverde data mag alleen ingezet worden voor (direct) marketing, sales en marktonderzoek.

Alleen bij zakelijke data is het mogelijk om een abonnement af te sluiten voor een jaar. Heeft u gekozen voor een abonnement op zakelijke data, dan krijgt u in totaal 4 keer (bij bestelling en daarna 3 maandelijks) de data geleverd en mag de data gebruikt worden tot 3 maanden na de laatste levering.

 

 

 

Beslissers

Ja, dat kan.

Let op! Het aantal beslissers dat uitgeleverd wordt is afhankelijk van het datapakkettype.

U betaalt slechts één keer voor zijn gegevens.

Let op! Het aantal beslissers dat uitgeleverd wordt is afhankelijk van het datapakkettype. 

Selecties maken

Bij zakelijke adressen kunt u selecteren op branche, rechtsvorm, bedrijfsnaam, aantal werknemers (bedrijfsgrootte) en aantal geautomatiseerde werkplekken. Tevens zijn de volgende kant-en-klare profielen verkrijgbaar: de 1.000 grootste bedrijven van Nederland, Starters, Webwinkels, ZZP-ers in de bouw, ZZP-ers in de zakelijke en financiële dienstverlening

Bij consumenten adressen kunt u selecteren op: leeftijdklasse, geslacht, woningkenmerken, levensfase, inkomensklasse en opleidingsniveau. En ook bij consumentenadressen kunt u kiezen uit een aantal kant-en-klaar profielen: Ondernemende ouderen, Consumenten met hoge e-business gevoeligheid, Intellectuele doorgroeiers en welgestelde gezinnen en empty nesters.

Uiteraard kunt u zowel bij consumentenadressen als bij zakelijke adressen geografische selecties maken: op provincie(s), gemeente(s), woonplaats(en), postcode(s) en stralen rondom postcodes.

In de DoelgroepShop kunt u selecties laten maken op zeer uiteenlopende kenmerken. De populairste kenmerken zijn voordelig, makkelijk en zeer snel beschikbaar via de online DoelgroepShop. Vindt u niet wat u zocht? Voor maatwerk kunt u telefonisch contact met ons opnemen op telefoonnummer 088-23 63 963. Wij zijn op werkdagen van 8.30 uur tot 17.30 uur bereikbaar voor advies.

Nee, dat is helaas niet mogelijk. U dient de adresselecties afzonderlijk te selecteren. U hoeft echter maar een keer te registreren, zodat vervolgbestellingen eenvoudiger te plaatsen zijn. Voor maximale flexibiliteit raden we u aan om een datapakket af te nemen. U kunt heel eenvoudig kleinere aantallen uit hetzelfde datapakket afnemen, zonder opnieuw te hoeven af te rekenen. Daarnaast zijn de tarieven voordeliger dan eenmalige bestellingen.

Nee, dat is niet mogelijk. U dient hier 2 afzonderlijke bestellingen van te maken. De 2e bestelling zal overigens sneller gaan dan de eerste bestelling, omdat u zich alleen bij een eerste bestelling volledig dient te registreren.

Hoe meer selectiecriteria u hanteert, hoe lager de uiteindelijke aantallen. Er worden immers ‘en-en’-selecties gemaakt en geen ‘of-of’. Met ‘en-en’ wordt bedoeld dat de adressen voldoen aan ALLE gekozen kenmerken. Bedenk dus vooraf goed welke selectiekenmerken écht relevant voor u zijn. Bij consumentenadressen adviseren wij u bij voorkeur niet meer dan 3 selectiekenmerken te hanteren. Bij zakelijke adressen bij voorkeur niet meer dan 2.

Nee. Veel selectiekenmerken zijn hoogwaardig indicatief. Dit betekent dat wij van een deel van de data met 100% zekerheid kunnen zeggen dat het kenmerk van toepassing is. Voor het overige deel maken wij met geavanceerde statistische technieken een inschatting. U maakt bijvoorbeeld een selectie op leeftijdklasse 55-59 jaar: bij een groot deel van de adressen weten we dan zeker dat de leeftijd echt tussen de 55 en 59 jaar ligt. Maar bij een deel weten we dat niet 100% zeker. In dat geval kijken we o.a. heel goed naar de directe woonomgeving. Wat is daar de gemiddelde leeftijd? Op die manier maken we een inschatting. Op deze manier kan het echter wel voorkomen dat er toch enkele mensen met een andere leeftijd tussenzitten.

Voor de volgende selectiekenmerken geldt dat zij hoogwaardig indicatief zijn: leeftijdklasse, levensfase, inkomensklasse, opleidingsniveau, woningwaarde, koop/huurwoningen, aantal geautomatiseerde werkplekken.

Bij stap 2.2 (Naamgegevens) maakt u de keuze ‘Gepersonaliseerd'. Vervolgens kiest u voor ‘Alleen leveren waar een naam bekend is’.

Een selectie zal vaak bestaan uit een combinatie van adressen met en adressen zonder naam. Een adres met naam is persoonlijker en zorgt voor een hogere respons, hoger dan het aanschrijven op adressen zonder naam. Echter niet bij alle adressen is een naam beschikbaar. Wanneer de naam niet beschikbaar is, vullen wij deze aan met adressen zonder naam (Aan de bewoner(s) van). Het voordeel is dat u een hoger bereik heeft van adressen in uw doelgroep. Ook als wij de persoon niet kennen.

Wilt u liever alleen adressen ontvangen waar een naam bekend is? Dit doet u door in stap 2 onder Naamgegevens, te kiezen voor personaliseren: ‘Alleen leveren waar een naam bekend is’. U dient er rekening mee te houden dat de aantallen in uw selectie hierdoor kleiner worden. 

Er worden via de DoelgroepShop geen mobiele telefoonnummers geleverd.

‘Aantal werknemers’ is een veelgebruikt selectiecriterium. Echter in veel gevallen is louter de omvang van een bedrijf (uitgedrukt in FTE) niet selectief genoeg. Voor bijvoorbeeld een printerverkoper is een bedrijf met 50 kantoorwerkplekken interessanter dan een bedrijf met 100 werknemers, waarvan 95 medewerkers werkzaam zijn in een fabriekshal. Om die reden kunt u naast bedrijfsgrootte ook kiezen voor ‘aantal geautomatiseerde werkplekken’. Een geautomatiseerde werkplek is een kantoorwerkplek met telefoonaansluiting en netwerkaansluiting. Dit kenmerk is statistisch bepaald op basis van o.a. branchekenmerken.

Nee. Wij adviseren u te kiezen voor één van de twee selectiecriteria.

Dit is mogelijk. Bij stap 4 (Aantal) kiest u voor ‘lever mij alleen hoofdvestigingen’. Op die manier worden geen nevenvestigingen geleverd. Wilt u zowel hoofd als nevenvestigingen ontvangen, dan hoeft u niets te doen. Om het verschil in uw bestand te kunnen zien tussen hoofd of nevenvestiging,  kies dan tijdens het bestellen voor het Plus of Compleet Datapakket. In deze twee typen Datapakketten wordt de indicator hoofdvestiging of nevenvestiging standaard meegeleverd in uw adresselectie. U kunt dan in uw bestand filteren op hoofdvestigingen of nevenvestigingen.

Ja, dat kan. U kunt dit op meerdere manieren doen bij stap 2, Wie:
1) voer een branche of trefwoord in. U krijgt een overzicht van de gerelateerde (sub)branches of
2) klik op 'Toon de totale branchelijst'. Als u op een driehoekje klikt, ziet u de subbranches. U selecteert door het zetten van een vinkje
    in een vierkantje.
 

Ontdubbelen en Blokkadebestanden

Bij consumenten adressen kunt u gratis ontdubbelen op eerder bestelde bestanden bij de DoelgroepShop of op eigen bestanden op basis van postcode en huisnummer.

Bij zakelijke adressen kunt u gratis ontdubbelen op eerder bestelde bestanden bij de DoelgroepShop. Wilt u op eigen of andere bestanden ontdubbelen neemt u dan telefonisch contact met ons op.

Als u gaat ontdubbelen met bestanden, dan kunt u hiervoor een .xls of een .csv bestand gebruiken. Een .csv bestand moet komma gescheiden zijn. Er kunnen geen .xlsx bestanden gebruikt worden. De exacte bestandsregels vindt u op de pagina bij het ontdubbelen.

Bestanden die u uploadt (bijvoorbeeld voor ontdubbeling) worden door ons NIET gebruikt voor andere doeleinden dan ontdubbelen.

Dit gebeurt vrijwel direct. Bij grote bestanden zal het maximaal zo’n 3 minuten duren.

Doelgroepadressen van de DoelgroepShop worden standaard ontdubbeld met het Postfilter (inclusief het Nationaal Overledenen Register). De overige registers moet u, indien van toepassing, zelf raadplegen. Wij kunnen c.q. mogen dat niet voor u doen.

Het Bel-me-niet register verplicht organisaties die particuliere telefoonnummers aankopen én deze gebruiken voor telemarketing doeleinden om deze vóóraf langs het Bel-me-niet register te halen. Alleen op deze manier wordt voorkomen dat potentiële klanten worden gebeld die hebben aangegeven niet via telemarketing te willen worden benaderd.
Ditzelfde geldt wanneer u zakelijke prospects benaderd met de volgende rechtsvormen: Eenmanszaak, Maatschap, Vennootschap onder firma en Commanditaire vennootschap.

Meer informatie over het Bel-me-niet register vindt u op de website van het Bel-me-niet register.
 

Selecties bewaren en wijzigen

Ja, in stap 7 (Afronden) kunt u uw selectie en tellingen opslaan. Om het op te slaan, dient u zich te registeren (of in te loggen). U wordt in stap 6 (Controleren) automatisch om registratie (of inloggen) gevraagd. Daarnaast is het altijd mogelijk om dit te doen via de linkjes ‘inloggen’ en ‘aanmelden’ (beide rechtsboven op het scherm).

Een opgeslagen selectie (telling) blijft 31 dagen beschikbaar via de ‘Mijn Omgeving’. Hetzelfde geldt voor een bestelde doelgroepselectie. Na 31 dagen worden bestelde bestanden automatisch verwijderd. Doelgroepadressen mogen slechts eenmalig en tot maximaal één maand na levering ingezet worden. Bij abonnementen is dit maximaal 3 maanden na levering.

Ga naar de “Mijn Omgeving” en ga vervolgens naar de eerder door u gemaakte selectie. Kies “Herhaal deze selectie”. Uw eerdere gemaakte keuzes worden opnieuw geladen. U kunt nu opnieuw stap 2 (Wie) t/m 6 (Controleren) doorlopen en eventuele wijzigingen aanbrengen. Sla vervolgens uw gewijzigde selectie op onder een andere naam.

Levering (selecties en bestellingen)

De levertijd van een datapakket is afhankelijk van de betaalwijze. Als u wilt betalen op rekening, duurt de eerste levering iets langer in verband met onze autorisatieprocedure. Autorisaties worden van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uitgevoerd. U kunt ook betalen via iDeal. In dat geval heeft u uw bestelling binnen maximaal 1 uur in huis.

De levertijd van een adresbestelling (vanuit een datapakket) bedraagt maximaal één uur. Het kan de eerste levering iets langer duren in verband met onze autorisatieprocedure van uw datapakket (zie het antwoord hierboven).

Zodra uw bestelling klaar is, zetten wij deze voor u klaar in uw persoonlijke omgeving (‘Mijn account’). U vindt ‘Mijn account’ rechtsboven in het scherm. U ontvangt per e-mail een bericht als het bestand klaarstaat.

U krijgt uw doelgroepselectie zowel in .csv als in .xls formaat geleverd.

In de bijlagen kunt u de recordlayout bekijken. Uiteraard krijgt u alleen de contactgegevens en kenmerken geleverd die u gekozen heeft. Recordlayout Consumentenadressen
Recordlayout Zakelijke adressen

Bij een eenmalige bestelling of een levering vanuit het Datapakket Basis ontvangt u alleen NAW(T) gegevens van uw doelgroepselectie. Hiermee kunt u direct aan de slag voor een direct mail, telemarketing of marktonderzoek. Soms kan het echter ook handig zijn om meer te weten over uw doelgroep. Bijvoorbeeld als u uw communicatie wilt variëren per type consument of bedrijf. In dat geval kunt u een keuze maken voor een van de uitgebreidere Datapakketten, consumenten of zakelijk Datapakket Plus of Compleet. Denk aan extra informatie over geslacht, inkomensklasse en leeftijdsklasse bij consumenten. Of beslissers, hoofd- of nevenvestigingen en werknemersklassen bij zakelijke adressen. Extra kenmerken per adres worden geleverd op basis van bekendheid/beschikbaarheid van het kenmerk in onze database. Voor een compleet overzicht van de beschikbare kenmerken per Datapakket, bekijkt u de Tarieven pagina.

Als u kiest voor eenmalig gebruik van de data of als u kiest voor een levering uit het Datapakket Basis, dan leveren wij de door u geselecteerde contactgegevens (NAW of NAWT). Hiermee kunt u direct aan de slag voor een direct mail, telemarketing of marktonderzoek. Soms kan het echter ook handig zijn om meer te weten over uw doelgroep. Bijvoorbeeld als u uw communicatie wilt variëren per type consument of bedrijf. In dat geval kunt u kiezen voor het Datapakket Plus of Compleet waarin meer kenmerken beschikbaar zijn per NAW. Bij een deel van de contactgegevens zijn de kenmerken niet bekend. De aanvullende kenmerken worden geleverd op basis van beschikbaarheid en bekendheid in onze database.

U krijgt iedere 3 maanden een e-mailmelding zodra uw nieuwe bestand klaarstaat.

Mijn persoonsgegevens

Cendris, 100% dochter van PostNL, bouwt haar databases op door o.a. eigen onderzoek en door samenwerking met gerenommeerde partners. Hierdoor kunnen uw gegevens uit  een of meerdere bronnen afkomstig zijn. Indien u bezwaar heeft tegen benadering per post of per telefoon, dan kunt u zich hiervoor laten blokkeren. Blokkeren voor ongewenste reclamepost doet u via het Postfilter. Commerciële telefoontjes kunt u laten blokkeren bij het Bel-me-niet-register. En wilt u niet meedoen met schriftelijke of telefonische marktonderzoeken, dan kunt u dit aangeven bij het MOA Onderzoekfilter. Alle registraties bij het Postfilter (inclusief het Nationaal Overledenen Register) worden door ons uitgesloten voor adresleveringen.

Adresbestanden van ons worden altijd gecontroleerd met het Postfilter. Krijgt u toch nog ongewenste post? Dan kan het zijn dat uw adres niet door ons, maar door een andere aanbieder is geleverd. Ook kan het zijn dat uw blokkering bij het Postfilter nog niet verwerkt is (dit duurt maximaal 6 weken). Tot slot is het ook mogelijk dat u in het verleden contact heeft gehad met de organisatie of het bedrijf waarvan u post heeft ontvangen (bijvoorbeeld omdat u klant bij ze was). Wilt u niet meer door hen benaderd worden, stuur hen dan een schriftelijk verzoek hiertoe. U hoeft dit verzoek niet te motiveren. Organisaties zijn wettelijk verplicht om uw gegevens in hun eigen adresbestanden te blokkeren. Dit wordt ‘recht van verzet’ genoemd.

Wij doen er alles aan om te voorkomen dat adressen van overleden personen worden uitgeleverd. Het is immers zeer confronterend voor nabestaanden om hen lastig te vallen met pijnlijke post. Uiteraard controleren wij alle leveringen met het Nationaal Overledenen Register. Echter: jaarlijks overlijden bijna 140.000 Nederlanders. Deze personen worden meestal niet direct bij het register aangemeld. 

Registreren en inloggen

U kunt zich eenvoudig en gratis registreren bij de DoelgroepShop door op rechtsboven in het scherm te kiezen voor ‘aanmelden’. 

Voor het maken van tellingen en selecties hoeft u zich niet te registreren. Voor het opslaan van een telling of een selectie, het maken van een offerte op maat en/of het doen van een bestelling is registratie noodzakelijk.

U kunt rechtsboven in het scherm inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord. Bent u uw wachtwoord vergeten, dan kunt u deze opvragen door bij ‘inloggen’ te kiezen voor de optie ‘wachtwoord vergeten’

Uw wachtwoord bepaalt u zelf. Het wachtwoord moet minimaal 8 karakters lang zijn en aan tenminste drie van de volgende vier kenmerken voldoen: bevat 1 of meer hoofdletters, bevat 1 of meer kleine letters, bevat 1 of meer getallen, bevat 1 of meer tekens (bijv. ! @ # $ %).

Als u uw wachtwoord wilt wijzigen dan kunt u dat doen door eerst in te loggen (rechstboven in scherm). Daarna kiest u voor het tabblad ‘mijn gegevens’.

Tarieven en betalen

Alle tarieven staan vermeld bij de menuoptie “Tarieven” (bovenaan in uw scherm). U kunt vanuit Datapakketten bestellen, waarbij het type datapakket dat u kiest, bepaalt wat u krijgt uitgeleverd. Daarnaast is een losse bestelling ook mogelijk voor de Basis Datapakketten.

U kunt tellingen geheel gratis maken. Tijdens het bepalen van uw doelgroep ziet u steeds rechts op het scherm het aantal adressen dat beschikbaar is.

Gaat u in één jaar 2 keer of meer eenzelfde doelgroep benaderen? Dan kunt u het beste kiezen voor een abonnement. Een abonnement is vooralsnog alleen mogelijk bij zakelijke adressen. Bij een abonnement betaalt u 1,6 x de prijs van een eenmalige levering. Bij een abonnement krijgt u van ons naast de initiële levering 3 updates. U kunt de gegevens gedurende één jaar onbeperkt gebruiken. Houdt u er bij telemarketing wel rekening mee dat u steeds voorafgaand aan de belactie uw bestand opnieuw moet ontdubbelen met het Bel-me-niet register. 

U kunt op drie manieren betalen: op rekening, via iDeal en via Credit Cards. Bij betalingen op rekening kan de eerste levering iets langer duren, in verband met de controle van uw gegevens. Controles worden uitgevoerd van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur. Wilt u uw eerste bestelling snel in huis hebben, dan kunt u kiezen voor iDeal of Credit Card.

Betalen op rekening is mogelijk. Om te kunnen betalen op rekening dient u bij uw registratie uw gegevens volledig in te vullen. Belangrijk hierbij zijn uw Kamer van Koophandel nummer en een zakelijk emailadres, waarbij uit het gedeelte achter de @ uw bedrijfsnaam af te leiden is. Uw gegevens worden tijdens werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur gecontroleerd. Hierdoor kan het zijn dat het wat langer duurt voordat u uw eerste bestelling ontvangt.  

Ja, dat is mogelijk. Om op rekening te kunnen bestellen, is het belangrijk om uw gegevens aan te vullen met het Kamer van Koophandel nummer van uw bedrijf en een zakelijk e-mailadres te gebruiken. We controleren dit door een vergelijking te maken tussen het deel van het e-mailadres achter de @ en in welke mate dit herleidbaar is naar de bedrijfsnaam. Hotmail, Gmail en soortgelijke e-mailadressen worden niet geaccepteerd voor betalen op rekening.

Stel uw eigen vraag

  

Geef uw mening over deze site

  
 

Uw mening telt.

Wilt u zo vriendelijk zijn om een feedback achter te laten.

 Ja 
 Nee